28|06|1917 - 08|03|1974
Een leven lang theater Theaterencyclopedie Wim Sonneveld

In den Winckel van Sinckel

15 september 1953
In den Winckel van Sinckel
Gezelschap: Ensemble Wim Sonneveld
Regie: Wim Sonneveld
Met: Emmy Arbous, Paul Deen, Joop Doderer, Louis Dusee, Karin Larsen, Lucie Mol, Wim Sonneveld, Conny Stuart en André de Raaff & Jacques Schutte (vleugel)


Vlnr: Joop Doderer, Lucie Mol, Louis Dussee, Emmy Arbous, Wim Sonneveld, Conny Stuart, Paul Deen en Karin Larsen in In den Winckel van Sinckel. Foto: Max Koot. Collectie Theater Instituut Nederland.

In den Winckel van Sinckel bevat drie liedjes die opvallend veel lijken op nummers uit de Broadwayproductie New Faces of 1952. ‘Verliefd op juffrouw Van Dam’ is geënt op ‘I am in love with miss Logan’, ‘Monotonous’ staat aan de wieg van het lied ‘Vervelend’, dat Jacques van Tol schrijft voor Conny Stuart, en ‘Een cent’ is de Nederlandstalige bewerking van ‘Penny Candy’. Sonneveld vermeldt in geen van deze gevallen de originele bron, zodat auteurs en publiek verstoken blijven van het feit dat er sprake is van plagiaat. Overigens is deze tactiek ook bij het vroegere programma Artistenpension al toegepast. Sonneveld vroeg Annie Schmidt toen een liedje te schrijven over een vrouw die bedrogen is door haar minnaar. Schmidt kwam er pas geruime tijd later achter dat haar ‘Neem je vos terug’ rechtstreeks was afgeleid van ‘Take back your mink’, uit de musical Guys and Dolls.


Karin Larsen, Joop Doderer, Lucie Mol, Wim Sonneveld en Conny Stuart in In den Winckel van Sinckel. Foto: Max Koot. Collectie Theater Instituut Nederland.

Chansonnier/regisseur/producer Nico Knapper: 'Wim vertelde me eens hoe hij sommige liedjes liet schrijven. Hij had een paar platen uit Amerika: ‘New faces of 1952’ en ‘Upstairs at the downstairs’. Daar stonden nummers op als ‘Monotonous’ en ‘Take back your mink’, beide gezongen door Eartha Kitt. Wim gaf het thema van die liedjes aan een auteur met de mededeling: ‘Maak hierover eens een lied, op de wijze van ‘Waar de blanke top’, dan heb je een goede structuur.’ De teksten die vervolgens geschreven werden, bracht-ie naar een componist met de opdracht om daar muziek bij te maken. En zo leende hij een bestaand bouwwerk en liet een compleet ander huis bouwen. In ons vak geldt dat je mag stelen, als je het maar goed doet.'

bron: Wim Sonneveld. De parel van het cabaret, Hilde Scholten (Terra Lannoo 2006)
 
Wim Sonneveld. Foto Jutka Rona.
Wim Sonneveld. Foto Jutka Rona.
 
Alleen in Wim Sonneveld
1930
1940
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020