28 | 9 | 1936
Een leven lang theater Theaterencyclopedie Toer van Schayk

Radiointerview 'Een leven lang'

Op 13 november 2003 zond de NPS op radio 5 een interview uit in de reeks 'Een leven lang' waarin journalist Tanneke de Groot een lang gesprek heeft met Toer van Schayk over zijn carrière en manier van werken. Ook spreekt zij met collega en zielsverwant Rudi van Dantzig en oud-ballerina Caroline Sayo Iura. Hieronder kunt u kiezen of u het hele, 39 minuten lange, interview wilt beluisteren, of enkele fragmenten daaruit.
  • Radiointerview 'Een leven lang'
    Hier kunt u het 39 minuten durende interview in zijn geheel beluisteren.
  • Met pensioen
    Toer van Schayk ging in 2001 officieel met pensioen, maar heeft het daarna drukker dan ooit en eigenlijk nog altijd te weinig tijd om te schilderen en beeldhouwen.
  • De wens om danser te worden
    Hier vertelt Toer van Schayk wanneer hij zich voor het eerst realiseert dat hij danser wil worden. Aanleiding was het voor het eerst bijwonen van een optreden van een grote, klassieke balletgroep: het Ballet de Marquis de Cueva, in 1951.
  • Een grote, verlegen jongen
    Rudi van Dantzig vertelt over zijn eerste kennismaking met Toer van Schayk in 1955, bij balletgroep Het Nederlands Ballet van Sonia Gaskell.
  • Het Mekka en verloren paradijs
    Toer van Schayk vertelt over de indruk die de oude dansers van het ballet van Diagilev op hem en veel andere jonge dansers maakten wanneer ze klassieke stukken als De Vuurvogel en Petroesjka bij Het Nederlands Ballet instudeerden.
  • Sonia Gaskell, de Kunstacademie en de dans
    Toer van Schayk vertelt over wie Sonia Gaskell was, waarom hij in 1958 weer terugging naar de Kunstacademie en hoe hij in 1965 toch weer aan het dansen sloeg.
  • Vaste ontwerper
    Rudi van Dantzig vertelt over hoe en waarom Toer van Schayk de vaste ontwerper voor zijn balletten is geworden.
  • Manier van werken en de rol van muziek
    Toer van Schayk vertelt over hoe hij een choreografie maakt en wat het belang van muziek daarbij is. Zijn choreografieën voor Onvoltooid verleden tijd (1971) en De omkeerbaarheid van roest (1994) komen hierbij ter sprake.
  • Nooit blanco beginnen
    Toer van Schayk vertelt dat hij altijd goed voorbereid aan de repetities met de dansers begint. De basis van de bewegingen en passen heeft hij van tevoren bedacht en in zijn speciale tekenschrift vastgelegd.
  • Werken met Toer
    Caroline Sayo Iura, voormalig eerste solist van het Nationaal Ballet, spreekt over hoe het is om een ballet van Van Schayk te dansen.
  • De belangrijkste persoon
    Rudi van Dantzig en Toer van Schayk kennen elkaar ten tijde van het interview al bijna 50 jaar. Ze vertellen over wat zij voor elkaar betekenen.
  • Spijt en verdwijnen
    Toer van Schayk over het wel of niet spijt hebben van het feit dat hij door zijn brede belangstelling en vele talenten zich nooit echt gespecialiseerd heeft, en wat de weerslag daarvan is op zijn betekenis in de Nederlandse danswereld. Ook Rudi van Dantzig geeft hierover zijn mening.
  • Wel en niet voor de eeuwigheid
    Toer van Schayk vertelt over hoe de verhouding tussen dans en beeldende kunst voor hem in de loop der jaren is verschoven en wat muziek voor hem betekent.
 
Toer van Schayk. Foto: Deen van Meer. Herkomst: Privécollectie.
Toer van Schayk. Foto: Deen van Meer. Herkomst: Privécollectie.
 
Alleen in Toer van Schayk
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020
2030
2040