23 | 2 | 1942
Een leven lang theater Theaterencyclopedie Joop van den Ende

Big Brother

15 september 1999

Screenshot Big Brother, 1999.
Screenshot Big Brother, 1999.
Big Brother
Omroep: Veronica (HMG), Yorin, Tien, Talpa
Productie: Endemol

In het najaar van 1999 doet het genre ‘reality soap’ zijn intrede op de Nederlandse televisie. Rond Big Brother (een geselecteerde groep bewoners wordt opgesloten in een huis, afgesloten van de buitenwereld, voortdurend geobserveerd door diverse camera’s) ontstaat een ware hype. Het door Endemol ontwikkelde concept wordt in Nederland een groot succes en het helpt Endemol in de geografische expansie, want de formule wordt na het succes van het eerste seizoen in 1999 verkocht aan een groot aantal landen, waaronder de VS en Duitsland. Vele landen volgen nog.

Van het programma verschijnen een aantal spin-offs zoals Big Brother VIPS en Hotel Big Brother. Het format dient daarnaast als basis voor een legioen aan andere reality programma's, voorbeelden zijn De bus, De gouden kooi, Starmaker, 7 plagen en The bar.

Hoewel een programma van Endemol, is Big Brother meer ‘het ding’ van John de Mol dan van Joop van den Ende. Klikt u hier om Joop van den Ende in VPRO's Zomergasten over het programma te horen spreken.

Bronnen: Beeld en Geluid Wiki en stage-entertainment.com

 
Promotiefoto van de conferencier Joop van den Ende. Foto: onbekend. Herkomst: Privécollectie.
Promotiefoto van de conferencier Joop van den Ende. Foto: onbekend. Herkomst: Privécollectie.
 
Alleen in Joop van den Ende
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020
2030
2040
2050