Een leven lang theater Theaterencyclopedie Erik Vos

In het jaar 0


    Lichamelijk gezien is ouder worden geen onverdeeld genoegen, maar ouder worden binnen De Appel is leuk. Vos zegt dat hij naarmate hij ouder wordt, meer van de mensen houdt, ook van de acteurs. Zijn liefde wordt steeds onvoorwaardelijker en zijn begrip en bewondering nemen alleen maar toe.

    Toneelgroep De Appel is het langstbestaande gezelschap in het land. Hoewel het publiek altijd enthousiast is geweest, hadden recensenten regelmatig kritiek. Zij verweten het gezelschap publieksgericht te spelen, in een tijd dat dat 'not done' was. Erik Vos beantwoordt deze kritiek in dit fragment.

    Na opnieuw een jaar in Amerika te hebben gewerkt, richt Erik Vos samen met een aantal collega's in 1972 Toneelgroep De Appel op. Improvisatie en experiment staan centraal. Vos beschrijft hoe een repetitieperiode eraan toegaat, hoe belangrijk provoceren en prikkelen zijn. Tom Schenk, decorbouwer van De Appel beschrijft hoe hij in zijn werk door Vos geprikkeld en uitgedaagd wordt, en waar dat toe leidt.

    Vervolgens vertelt Erik Vos uitgebreid over de theaterproduktie De perzen, de Griekse tragedie die wekenlang voor een uitverkocht Carré zorgde. Ondanks het succes van deze voorstelling lukt het hem niet om in Nederland als theaterregisseur aan de slag te gaan, hij gaat daarom in op een aanbod uit Amerika en maakt met zijn vrouw en hun twee kleine kinderen de grote oversteek. Na twee jaar besluiten ze voor hun gezin en familie te kiezen en terug te keren naar Nederland.

    In dit fragment vertelt Erik Vos over zijn tijd in Parijs. Hoe het zien van het mimespel van Jean-Louis Barrault in de speelfilm Les enfants du paradis hem inspireerde mimelessen te nemen bij Etienne Decroux. Volgens eigen zeggen leerde de gepassioneerde Decroux hem niet veel, maar wel iets essentieels: het onmogelijke is altijd interessanter dan het mogelijke.

    Erik Vos vertelt over zijn jeugd in de bossen van Hellendoorn, hoe herinneringen aan geuren en geluiden uit de natuur diep in hem geworteld zijn. Hij vertelt over de scheiding van zijn ouders, hoe het misging op de middelbare school en ook hoe de wortels uit zijn jeugd zijn kunstenaarsschap bepalen: het hoofdthema in al zijn werk is de poging een brug te slaan tussen onverenigbare uitersten.

    Interviewster Loes van Toorn loopt met Erik Vos door het Appeltheater in Scheveningen. Het monumentale 19e eeuwse pand diende vroeger als paardenstal- en manege voor de paarden van de Haagse paardentram.

    Presentatrice Petra van Hulsen geeft een korte biografische beschrijving van de toneel- en operaregisseur Erik Vos.

    Hier kunt u het 58 minuten durende interview in zijn geheel beluisteren.

    Trouw aan zichzelf

 
Erik Vos, 1954. Privécollectie.
Erik Vos, 1954. Privécollectie.
 
Alleen in Erik Vos
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020
2030
2040