25|7|1916 - 6|5|1978
Een leven lang theater Theaterencyclopedie Ko van Dijk

Televisie

 Hoewel de bühne altijd hoofdzaak is gebleven, heeft Ko van Dijk van 1954 tot aan zijn dood in 1978 ook vele tientallen rollen vertolkt in televisiestukken en -series van de diverse publieke omroepen. In zijn keuze voor een omroep was hij ondanks de nog stevig aanwezige verzuiling niet kieskeurig, maar hij heeft veruit de meeste rollen gespeeld in programma's van de AVRO.

De televisie werd in Nederland in 1951 geïntroduceerd, maar in 1955 beschikte nog slechts vier procent van de huishoudens over een toestel. Eind 1959 was dat opgelopen tot twintig procent, pas op 1 januari 1964 had meer dan de helft van de huishoudens een televisie en in 1968 bijna 80 procent. Het aantal uitzenduren werd geleidelijk aan uitgebreid van drie uur voor de vijf gezamenlijke omroepen in 1951, via tien uur in 1956, twaalf uur in 1957 en achttien uur in 1961 tot de komst van een tweede kanaal in 1964. Ko van Dijk is door zijn vroege betrokkenheid bij de televisie meegegroeid met het massamedium in wording en werd op die manier bekend bij een gestaag groeiend televisiepubliek, dat breder en diverser was dan het publiek dat hem op het toneel zag spelen. Overigens hebben ook zijn rollen in enkele zeer populaire radiofeuilletons bijgedragen aan zijn populariteit.

'Ik werk erg graag voor de televisie, en ik heb het ook veel gedaan. Ik speel graag een rol in een goed tv-spel of in een goed voor de tv bewerkt toneelstuk onder leiding van een bekwaam televisie-regisseur. Een groot deel van mijn populariteit dank ik aan de televisierollen die ik gespeeld heb. Persoonlijk heb ik ok de beste herinneringen aan een aantal tv-spelen zoals bijv.: Requiem voor een zwaargewicht, De vader van Strindberg, De dood van een handelsreiziger, Karakter van Bordewijk en nog een heleboel andere. Televisie is interessant en boeiend om te doen en afgezien daarvan kijk ik er ook graag naar.' (geciteerd uit: Ko van Dijk van Guus Verstraete (Semper Agendo 1973).


Karakter voor de AVRO. Collectie Peter-Jan van Dijk.
'Als de rol me bevalt èn het stuk èn de regisseur, dan vind ik tv-werk heel leuk. Karakter van Bordewijk vond ik heel plezierig.' (geciteerd uit Het Vaderland 6 september 1972)

Later kregen de televisierollen nog een extra betekenis. De videobanden van de uitzendingen verzamelde hij voor zijn twee zoons 'zodat ze in godsnaam, als ze zinnige jonge mensen zijn, iets wéten van de vent die hun vader was; want wat weten ze nou? (...) Ik heb een trilogie gedaan van Pagnol, Fanny, Marius en Cesar, die video's van die uitzendingen wil ik dolgraag hebben, dat m'n jongens dat op kunnen zetten en zeggen, jezus kijk, dat wàs ie, zo dééd ie, jezus! Mooi of niet mooi, ze mogen het vinden zoals ze willen, maar dan weten ze er ièts van.' (geciteerd uit: Tony van Verre ontmoette Ko van Dijk (Bussum 1978)

bronnen: Televisie in de jaren zestig van Jan Bank (Houten 1986), Ko van Dijk van Guus Verstraete (Semper Agendo 1973) en Tony van Verre ontmoette Ko van Dijk (Bussum 1978).
 
Ko van Dijk in Dagboek van een herdershond. Fotograaf onbekend.
Ko van Dijk in Dagboek van een herdershond. Fotograaf onbekend.
 
Alleen in Ko van Dijk
1930
1940
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020