23 | 2 | 1942
Een leven lang theater Theaterencyclopedie Joop van den Ende

Musical en Revue

André van Duin in ’n Lach in de Ruimte, 1969. Fotograaf onbekend.
André van Duin in ’n Lach in de Ruimte, 1969. Fotograaf onbekend.
Eind jaren zestig had Joop van den Ende een theaterbureautje in Zaandam van waaruit hij feestavonden voor bedrijven organiseerde. In 1968 zag hij André van Duin in de revue van Snip & Snap optreden. Hij liep al langer met het idee om zelf een revue te produceren en na Van Duin op het podium gezien te hebben, besloot hij de sprong te wagen, maar dan wel mét André van Duin. "Toen Joop van den Ende met het idee kwam om een revue te beginnen, kreeg ik een prachtige kans om mij verder te bekwamen. Tot die tijd had ik nooit sketches gedaan, maar in zo'n revue pak je van alles aan." (Haarlems Dagblad, 30 december 1992)

In eerste instantie was Van Duin de aangever van Frans van Dusschoten, maar tijdens het repeteren zag Van den Ende al snel dat de rollen omgedraaid moesten worden. Van Dusschoten was vakman genoeg om dat ook in te zien, en de revue werd het begin van een serie succesvolle revues en theatershows waarin Van Duin kon groeien tot de volkskomiek die zo goed als elke Nederlander kent. De revue 'n Lach in de ruimte ging eind 1969 in première en de samenwerking tussen Van Duin en Van den Ende duurt voort tot op de dag van vandaag.

In 1987 haalde Theater Carré ter gelegenheid van haar honderdjarige bestaan de Andrew Lloyd Webber-musical Cats naar Amsterdam. Het nieuwe aan de Carré-formule was dat niet de productie, maar het publiek op reis ging. Aangemoedigd door de kwaliteit van de voorstelling en de enorme publiciteitscampagne die de musical onder de aandacht bracht, kwam het publiek in grote getale naar Carré om de musical te zien.

Affiche voor The Phantom of the opera, 1993. Ontwerp: Dewynters PLC London. Collectie: Theater Instituut Nederland.
Affiche voor The Phantom of the opera, 1993. Ontwerp: Dewynters PLC London. Collectie: Theater Instituut Nederland.
Geïnspireerd door dit Carré-initiatief, en omdat hij voelde dat de revue op de laatste benen liep, besloot Joop van den Ende in 1988 zijn eerste musical uit te brengen. Het werd Barnum, met Mike Burnstyn als Circusdirecteur P.T. Barnum. Een jaar later produceerde hij al twee grote musicals naast elkaar. Cabaret en Sweet Charity, met respectievelijk Willem Nijholt en Simone Kleinsma in de hoofdrollen. En daarna werden Joop van den Ende en de musical bijna synoniemen. (Koopman in illusies van Hilde Scholten, Theater Instituut Nederland 2000)

Meer dan tien procent van de Nederlandse bevolking bezocht Phantom of the Opera in het Scheveningse Circus-theater, en een zelfde percentage zag daar de musical Miss Saigon. Met zijn kennis, gedrevenheid, zakelijkheid, onvermoeibaar enthousiasme en een groot gevoel voor wat het publiek graag wil zien is Joop van den Ende de grote aanjager geweest van het ontstaan van een musicalindustrie met Broadway-allure op de oer-Hollandse klei.

Elders op deze website, onder de knop 'video' kunt u een compilatie bekijken van fragmenten van door Joop van den Ende geproduceerde musicals. Hieronder vindt u een representatieve selectie van de Van den Ende-musicals.

 
Promotiefoto van de conferencier Joop van den Ende. Foto: onbekend. Herkomst: Privécollectie.
Promotiefoto van de conferencier Joop van den Ende. Foto: onbekend. Herkomst: Privécollectie.
 
Alleen in Joop van den Ende
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020
2030
2040
2050