Een leven lang theater Theaterencyclopedie Erik Vos

Radiointerview 'Een leven lang'

Het Appeltheater aan de Duinstraat te Scheveningen. Op 5 maart 1996 had journaliste Loes van Toorn een lang gesprek met Erik Vos over zijn carrière en persoonlijk leven in het Appeltheater in Scheveningen. Het interview werd door de NPS opgenomen voor Radio 5 in de reeks 'Een Leven Lang' en werd uitgezonden op 14 maart 1994.

Hieronder kunt u kiezen of u het hele, 58 minuten lange, interview wilt beluisteren, of enkele fragmenten daaruit.

  • Radiointerview 'Een leven lang'
    Hier kunt u het 58 minuten durende interview in zijn geheel beluisteren.
  • Korte biografie
    Presentatrice Petra van Hulsen geeft een korte biografische beschrijving van de toneel- en operaregisseur Erik Vos.
  • Rondleiding door het Appeltheater
    Interviewster Loes van Toorn loopt met Erik Vos door het Appeltheater in Scheveningen. Het monumentale 19e eeuwse pand diende vroeger als paardenstal- en manege voor de paarden van de Haagse paardentram.
  • Jeugd
    Erik Vos vertelt over zijn jeugd in de bossen van Hellendoorn, hoe herinneringen aan geuren en geluiden uit de natuur diep in hem geworteld zijn. Hij vertelt over de scheiding van zijn ouders, hoe het misging op de middelbare school en ook hoe de wortels uit zijn jeugd zijn kunstenaarsschap bepalen: het hoofdthema in al zijn werk is de poging een brug te slaan tussen onverenigbare uitersten.
  • Parijs
    In dit fragment vertelt Erik Vos over zijn tijd in Parijs. Hoe het zien van het mimespel van Jean-Louis Barrault in de speelfilm Les enfants du paradis hem inspireerde mimelessen te nemen bij Etienne Decroux. Volgens eigen zeggen leerde de gepassioneerde Decroux hem niet veel, maar wel iets essentieels: het onmogelijke is altijd interessanter dan het mogelijke.
  • De Perzen en Amerika
    Vervolgens vertelt Erik Vos uitgebreid over de theaterproduktie De perzen, de Griekse tragedie die wekenlang voor een uitverkocht Carré zorgde. Ondanks het succes van deze voorstelling lukt het hem niet om in Nederland als theaterregisseur aan de slag te gaan, hij gaat daarom in op een aanbod uit Amerika en maakt met zijn vrouw en hun twee kleine kinderen de grote oversteek. Na twee jaar besluiten ze voor hun gezin en familie te kiezen en terug te keren naar Nederland.
  • Vos' werkwijze
    Na opnieuw een jaar in Amerika te hebben gewerkt, richt Erik Vos samen met een aantal collega's in 1972 Toneelgroep De Appel op. Improvisatie en experiment staan centraal. Vos beschrijft hoe een repetitieperiode eraan toegaat, hoe belangrijk provoceren en prikkelen zijn. Tom Schenk, decorbouwer van De Appel beschrijft hoe hij in zijn werk door Vos geprikkeld en uitgedaagd wordt, en waar dat toe leidt.
  • Het succes van De Appel
    Toneelgroep De Appel is het langstbestaande gezelschap in het land. Hoewel het publiek altijd enthousiast is geweest, hadden recensenten regelmatig kritiek. Zij verweten het gezelschap publieksgericht te spelen, in een tijd dat dat 'not done' was. Erik Vos beantwoordt deze kritiek in dit fragment.
  • Ouder worden
    Lichamelijk gezien is ouder worden geen onverdeeld genoegen, maar ouder worden binnen De Appel is leuk. Vos zegt dat hij naarmate hij ouder wordt, meer van de mensen houdt, ook van de acteurs. Zijn liefde wordt steeds onvoorwaardelijker en zijn begrip en bewondering nemen alleen maar toe.
 
John Lanting in De aap, een verslag voor een akademie (1964). Foto: Maria Austria/MAI. Collectie: Theater Instituut Nederland.
John Lanting in De aap, een verslag voor een akademie (1964). Foto: Maria Austria/MAI. Collectie: Theater Instituut Nederland.
 
Alleen in Erik Vos
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010
2020
2030
2040